Hur trovärdiga är företagens miljöuttalanden?

Hur trovärdiga är företagens miljöuttalanden?Företag i olika branscher använder sig av miljöuttalanden i marknadsföringen, för att på ett eller annat sätt betona att en vara eller tjänst har särskilda fördelar ur miljösynpunkt, eller för att berätta att företaget som organisation tar ett miljöansvar.

Hur trovärdiga är då dessa olika miljöuttalanden?

För att ta reda på det har vi testat hur ett antal vanligt förekommande ord och fraser upplevs av män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov, på uppdrag av Yttra, under perioden 12-16 maj 2010.

I denna rapport presenteras resultaten från undersökningen, liksom ett antal användbara råd till stöd för dig som vill använda miljöuttalanden på ett förtroendeskapande sätt i marknadsföringen.

För mer information, kontakta:
Lars Jonsson, Yttra, 070-695 34 05, lars.jonsson@yttra.se

» Ladda ned rapporten (PDF, 365 KB)


Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov, på uppdrag av Yttra. 1006 intervjuer har genomförts representativt på den svenska befolkningen i åldern 18-74 år under perioden 12-16 maj 2010.

» Läs även rapporten: "Beteende, miljömärkning,pris och ansvar"

» Läs även rapporten: "Åsikter om företagens miljöuttalanden"